دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و برخی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه، سه شنبه 18 آذر ماه 99 با هدف آشنایی بیشتر با مسائل دانشکده علوم و فناوری زیستی از این دانشکده بازدید و طی نشستی 3 ساعته در جریان مشکلات آموزشی، پژوهشی و اجرایی این دانشکده قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این بازدید دکتر رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیرحوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر شکری معاونت پژوهشی و فناوری، دکتر افضلیان معاونت آموزشی، دکتر اطاعت معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه دانشکده علوم و فناوری زیستی به صورت حضوری و برخی از اعضای هیات علمی این دانشکده به صورت غیرحضوری حضور داشتند.
در ابتدای این نشست دکتر رسولی مشاور رئیس دانشگاه و مدیرحوزه ریاست و روابط عمومی، هدف از برگزاری نشستهای مشترک مسئولان دانشگاه با اعضای هیئت علمی دانشکدهها و پژوهشکدهها را مرور برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشکدهها و آشنایی هر چه بیشتر با این برنامهها و مطرح کردن مسائل و مشکلات پیش روی آنها در جهت سرعت بخشیدن به حل این مسائل عنوان کرد.
دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی با ابراز خرسندی از حضور در دانشکده علوم و فناوری زیستی، ارتباط و تعامل اعضای هیئت رئیسه با دانشکدهها، پژوهشکدهها و واحدهای مختلف دانشگاه را عامل بسیار مهمی در شناساسی مسائل و مشکلات واحدهای مختلف و یافتن راهکار برون رفت از این مسائل با هدف ارتقاء و پیشرفت دانشگاه دانست. ایشان با اشاره به جایگاه دانشکده علوم و فناوری زیستی و نقش این حوزه از دانش اظهارداشت: دانشکده علوم و فناوری زیستی یکی از دانشکده های مهم دانشگاه شهید بهشتی است، فناوری زیستی در آینده نقش بسیار مهمی در زندگی بشر ایفا خواهد کرد.
رئیس دانشگاه، بر برنامه محور بودن دانشکدهها و مراکز تاکید نمود و گفت: تعریف و تدوین این برنامهها برای تدوین برنامه راهبردی دانشگاه ضروری است تا بتوان برنامه راهبردی جامع و پویایی تدوین نمود. در تدوین برنامه راهبردی دانشگاه، دانشکده علوم و فناوری زیستی نقش بسزایی خواهد داشت. انتظار می رود فعالیتها و برنامههای این دانشکده کمک شایانی در حل معضلات جامعه در حوزه علوم زیستی باشد.
دکتر نصیری، جایگاه منابع انسانی دانشکدهها و پژوهشکدهها را مهم و موثر خواند و افزود: امروزه در دنیا منابع انسانی کارآمد، نقش تعیین کننده ای بر عهده دارد. به پشتوانه منابع انسانی است که سرمایههای مالی و امکانات در هر سازمان میتواند منجر به توسعه و پیشرفت شود. دانشکده علوم و فناوری زیستی نیز با برخورداری از استادان و محققان فرهیخته توان و ظرفیت حل مسائل و معضلات جامعه را دارد.
رئیس دانشگاه، در ادامه بر لزوم برنامه ریزی برای جذب نیرو در راستای پیشبرد اهداف دانشگاه تاکید کرد و تصریح کرد: در حوزه جذب هیات علمی با توجه به محدودیت های موجود باید متناسب با برنامههای آتی و راهبردی دانشگاه، طبق شاخصهای جذب و هم راستا با برنامههای دانشکدهها حرکت نماییم و انتظار می رود جذب نیروها با هدف اجرای این برنامهها صورت گیرد.
ایشان بازنگری در رشته ها و برنامههای درسی را ضروری دانست و گفت: بازبینی در رشته ها متناسب با تغییرات و نیازهای داخلی و جهانی امری بدیهی است. حرکت به سمت رشتههای بین رشتهای و تاکید بر نوآوری و حل مسائل جامعه در برنامههای درسی کمک شایانی در بالندگی و پیشرفت دانشگاه خواهد نمود.
رئیس دانشگاه، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از آن اظهار داشت: طی ماه های اخیر پاندمی ویروس کرونا در دنیا، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را تحت تاثیر قرار داد و شاهد تغییرات مهمی در شیوههای تدریس هستیم. لذا از اعضای هیات علمی و استادان محترم درخواست دارم بیش از گذشته برای برطرف نمودن مشکلات و مسائل درسی دانشجویان در این فضای تحصیلی جدید اهتمام ورزند.
در ادامه دکتر شیدایی رئیس دانشکده علوم وفناوری زیستی ضمن عرض خیر مقدم، گزارشی از برنامه ها و فعالیتهای دانشکده، ساختار موجود، نحوه جذب اعضای هیات علمی، و چالش های مدیریتی ارائه داد. ایشان همچنین پیشنهادی در خصوص وزندار کردن ارزشیابی اساتید متناسب با ایفای نقشی که برای آنها در دانشکده در نظر گرفته شده با هدف کاهش دغدغه اساتید جوان به جهت کامل شدن فرآیند جذب آنها، ارائه نمود.
دکتر سعیدی معاون پژوهشی دانشکده نیز ضمن بیان تاریخچه ای از دانشکده به ارائه گزارشی در خصوص کمیت وکیفیت تولید علم و فناوری، همکاری های علمی بین المللی، جذب اعتبار پژوهشی و بودجه های برون دانشگاهی، محصولات فناورانه و اختراعات، ارتباط با صنایع و مراکز پژوهشی و برنامه های راهبردی پژوهشی دانشکده پرداخت. ایشان با بررسی و آسیب شناسی فعالیتهای پژوهشی اعضای هیات علمی گفت: از همه گروه ها در دانشکده درخواست ارائه برنامه ای برای پنج سال سال آینده شده است؛ مشکل اساسی پژوهشی کشور به عدم پرسش از اساتید در خصوص کارهایی که می توانند انجام دهند و محصول و علمی که دارند باز میگردد.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر رجبی معاونت آموزشی دانشکده ضمن ارائه گزارشی در ارتباط با مسائل آموزشی دانشکده، به ارائه اقدامات صورت گرفته از جمله تهیه کلیپ و دستورالعمل گام به گام برای بهبود برگزاری کلاس ها و خدمات آموزشی به صورت الکترونیک پرداخت و از تجربه این دانشکده از برگزاری آزمایشکاه های عملی متناسب با شرایط اخیر سخن گفت و پیشنهاداتی در جهت بهبود امور آموزشی دانشکده ارائه نمود.
در بخش دوم این نشست اعضای هیات علمی دانشکده نقطه نظرات، مسائل و پیشنهادات خود را با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه مطرح نمودند؛ نیاز و الزام حرکت به سمت فناوری با شاخص ملموس اجتماعی، تعریف شاخص های فناوری و آموزش در سطح دانشگاه، حرکت به سمت شاخص های دانشگاه نسل سوم بازار کار، ماموریت محور بودن و داشتن خاصیت جمعی در جهت تعریف اثربخشی بر حسب رشد GDP، پر کردن خلاء درک فناوری با حلقه مفقوده ارتباط با صنعت، خورد کردن پروژه ها از طرف واحد ارتباط با صنعت و توزیع آنها به اساتید با هدف تربیت دانشجوی فناور محور و نسل سوم، عادلانه نمودن روند اخذ طرح های پژوهشی، تقدیر از طرح های پژوهشی منجر به محصول، اصلاح بوروکراسی اداری در جهت تسریع روند کار علمی، افزایش بودجه پژوهشی، تسهیل فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری با هدف ارتقاء سطح بروندادهای پژوهشی، ارائه پوستر از اثر گذاران علم در دانشگاه، مطالبه مسئله کاهش سهمیه تحصیلات تکمیلی از طرف وزارت علوم، فراهم نمودن بستر پژوهشی در جهت حفظ دانشجویان برتر در کشور، فراهم نمودن زیرساخت برای گذراندن دوره فرادکتری برای اعضای هیات علمی با هدف ایجاد ارتباط علمی با دانشگاه های مطرح دنیا، اهدای اعتبار پژوهشی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، احیاء مسائل رفاهی دانشگاه و ایجاد رشته های بین رشته ای در جهت به روزرسانی سطح علمی دانشگاه با فناوری های همگرا از جمله موضوعات مطرح شده از سوی اعضای هیات علمی دانشکده علوم و فناوری زیستی بود.
در ادامه، دکتر شکری معاون پژوهشی و فناوری در گزارشی به بررسی تطبیقی بین دانشکده علوم و فناوری زیستی دانشگاه شهید بهشتی با دانشگاه تهران با در نظر گرفتن شاخصهای سرانه مقالات علمی، سرانه استنادات و نسبت تعداد مقالات به تعداد اعضای هیات علمی پرداخت و از تشکیل شورای فناوری که اخیراً در دانشگاه در جهت تجهیز دفتر فناورانه در تمامی واحد های دانشگاه صورت گرفته خبر داد.
در انتهای جلسه دکتر نصیری گفت: باید یک نگاه جمعی به بحث فناوری شود تا بسترهای لازم برای تولید علم و فناوری فراهم شود. ایشان در پایان سخنان خود توضیحاتی در مورد اقدامات صورت گرفته و سناریوهای موجود در جهت برطرف نمودن معضلات اجرایی و عملیاتی مسکن اساتید ارائه داد.