اهداف راهبردی حوزه پژوهش
5- توسعه بازار پژوهش دانشگاه
منظور از راهبرد توسعه بازار پژوهش، تلاش برای گشودن در بازارهای جدید پژوهش به روی دانشگاه و همچنین بهبود مدیریت ارتباط با مشتریان فعلی و پیشین است. هدف از این راهبرد، افزایش سهم دانشگاه در پروژههای پژوهشی (با تاکید بر پروژههای پژوهشی ملی و پروژههای بزرگ مقیاس ملی (طرح کلان عتف))، افزایش سهم پروژههای پژوهشی مشترک بینالمللی، افزایش سهم پژوهشهای بنیادی و توسعهای از اعتبارات پژوهشی دانشگاه و مواردی از این دست است.
6- هدایت پژوهشهای دانشگاه به سمت حل مشکلات جامعه و برآوردن نیازهای واقعی جامعه
دانشگاه باید بیش از پیش تلاش کند تا پژوهشهای دانشگاه به سمت برآوردن نیازهای واقعی جامعه و حل مسائل اساسی آن، هدایت شود. مسلما لازمه این کار، اول پیشتاز بودن و بهروز بودن نسبت به مسائل و چالشهای اصلی کشور است و دوم، هدایت پژوهشها به آن سمت. موفقیت در این زمینه مستلزم عوامل زیادی است از جمله اینکه لازم است سازماندهی مستقلی برای شناسایی اولویتهای پژوهشی، تقسیم کار میان دانشکدههای مختلف دانشگاه، تجمیع دستاوردهای پژوهش جهت ارائه راه حلی یکپارچه و در تهایت سیاستگذاری برای ارتقای هماهنگی و همافزایی میان رشتههای مختلف صورت بگیرد. از جمله نتایج این راهبرد، میتوان به افزایش سهم پژوهشهای مسألهمحور با تاکید بر تولید علم و فناوري نوین، افزایش سهم پایاننامهها و رسالههای کاربردی و مسأله محور و افزایش سهم پژوهشهای تقاضامحور در فعالیتهای پژوهشی اشاره نمود.
7- بهسازی محیط (شامل مجموعه فعالیتهای مستمر) به منظور افزایش بهرهوری و استفاده حداکثری از ظرفیتهای پژوهشی موجود
یکی از راهبردهای پژوهشی دانشگاه باید این باشد که تمام تلاش و برنامه خود را بر این متمرکز سازد که از ظرفیتهای موجود برای پژوهش به صورت بهینه و حداکثری بهره ببرد. این ظرفیتها مشتمل بر ظرفیتهای مالی، نیروی انسانی، ارتباطات و امکانات و تجهیزات فیزیکی است. به عنوان مثال دانشگاه میتواند با فراهم آوردن زمینه ارتباطات رسمی و غیر رسمی با بازار پژوهش، بهرهگیری از فرصتهای بازار به واسطه ارتباطات هیات علمی/بازنشستگان با سایر نهادها و سازمانهای بزرگ، بازاریابی اثربخش و فعال، فعال نمودن انجمنهای دانشآموختگان جهت بهرهبرداری از فرصت ارتباط با بیرون دانشگاه، ارتقای همکاریهای علمی و پژوهشی و همچنین فراهم آوردن بستر مناسب برای انتشار و تبادل دستاوردهای دانش و فناوری، بهترین محیط را برای ارتقای پژوهش و افرایش بهرهوری فرایند تولید علم، فناوری و دانش ایجاد نماید.