صفحه اصلی
گزارش نشست گفت و شنود رئیس دانشگاه شهید بهشتی با دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری
  • 2660 بازدید

بسمه تعالی

در پی نشست رئیس محترم دانشگاه با دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری در روز  دوشنبه 26 شهریور 1401، گزارشی مختصر از این جلسه به عنوان گزارش اولیه نشست درج شد که به علت نارسایی، سوء برداشت‌هایی را به همراه داشت. لذا مطابق روال و برای اطلاع عموم و تنویر اذهان، مشروح بیانات رئیس محترم دانشگاه به شرح زیر درج می‌شود:

 

 

دانشکده‌ی مدیریت و حسابداری یکی از دانشکده‌های محوری دانشگاه شهید بهشتی و یکی از برندهای دانشگاه ما در سطح دانشگاه‌های کشور است. این برند بودن به خاطر در و دیوار نیست؛ به خاطر انسان‌های فرهیخته‌ای است که در اینجا تلاش می کنند، چه اساتید، چه دانشجویان و چه کارمندان عزیز و زحمت‌کش. من در این نشست‌ها که خدمت عزیزان حضور پیدا می‌کنم روال های متعددی دارم و این سبک را من به عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بین همکاران دیگر روسای دانشگاه‌ها برگزیدم و به اطلاع وزیر محترم هم رساندم. تاکید من این بوده که تا زمانی که بنده در مسئولیت دانشگاه هستم؛ روالم این است که گفتگو کنیم. با جوانان، با دانشجویان، با اساتید، با همه حرف بزنیم.

تاکید من بر گفتگو است و تاکنون هم فکر می‌کنم حدود ۴۰ ساعت، شاید هم بیشتر در این چهار هفته، با همکاران، دانشجویان، چه در خوابگاه‌ها چه در سالن‌ها چه در کلاس هم با اساتید، هم با دانشجویان صحبت داشتیم.

 شروع عرض من این است که دانشگاه یک محیط زنده است، یک محیط آگاه است. مسائل جامعه را می‌فهمد و درک می‌کند. نه می‌شود به آن دروغ گفت و نه می‌شود با آن بازی سیاسی کرد، به ویژه جوانان عصر جدید حتی با زمانی که ما دانشجو بودیم به دلایل مختلف، منابع اطلاعاتی و آگاهی آن‌ها بیشتر است و بیشتر مطلع هستند. راهی جز گفتگو به عقل من نمی‌رسد. به همین دلیل با این روال من این کار را تاکنون انجام داده‌ام و همه‌ی جلسات ما هم با احترام و درک متقابل و با نتیجه‌ی خوب ]به سرانجام  رسیده است[. من از کل نشست‌ها رضایت داشتم. هیچ جلسه‌ای نبوده که بگویم خوب از آب درنیامده است. ان‌شاءالله این نشست ما هم به حول و قوه‌ی الهی خوب خواهد بود.

دلیل این امر این است که ما اگر کمیته‌ی انضباطی داریم، همین اساتید خود ما در آن هستند. اگر کمیته‌ی انتظامی اساتید داریم، همین اساتید خودمان هستند. حتی در آخرین قدم که ما ناچار شویم مثلا ۴ نفر از دانشجویان را بخواهیم به کمیته‌ی انضباطی معرفی شوند به عنوان آخرین راه‌حل، در آنجا هم همان استادی که فردا قرار است در کلاس درس دهد آنجا نشسته و آنجا نقش پدری دارد. قصد در آنجا خدای نکرده آسیب رساندن به سرنوشت دانشجو نیست. چون اگر آن ۴ دانشجو، در صورت نهایی این کار نشود ما ۲۰ هزار دانشجو را در دانشگاه نمی‌توانیم اداره کنیم. یا ممکن است،در شرایط خاص، دانشجویی را به مشاوره بفرستیم یا خدای ناکرده ناچار شویم بگوییم یک پزشک روانشناس با یک استاد، یا با یک دانشجو صحبت کند. ما شاهد صحنه‌ای بودیم که یک دانشجو می‌گفت من می‌خواهم خودم را بکشم. آخرش به این نتیجه رسیدیم که همکار روانشناسی مداخله کند که در آخرین لحظه حین پرت کردن این دانشجو، ایشان را گرفت، خوب ایشان باید برود و بستری شود. چون به تشخیص همکار روانشناس ما در دانشکده‌ی روانشناسی ایشان سابقه‌ی چند بار خودکشی داشته و به این کار دست زده است. آبروی این دانشگاه، آبروی مشترک همه‌ی ماست. خدای نکرده اگر دانشگاه شهید بهشتی در سطح جهان آسیب ببیند، آبروی همه‌ی ما آسیب می‌بیند. دانشگاه خانه‌ی ماست و این‌ها هم اعضاء یک خانواده‌ هستند. من هیچ وقت از نقش پدری و معلمی پایین نیامدم و دانشجویان را واقعاً مثل فرزندان خودم می‌دانم.

بهرحال من با این مقدمه خیلی نمی خواهم وقت بگیرم. کلاس من روز شنبه با حدود 30 نفر تشکیل شد و این خیلی در واقع وضعیت خوبی است، وضعیت قابل توجهی است که بالاخره دانشجویان به تدریج دارند به این نتیجه می رسند که در کنار اعتراضشان به دانشگاه و کلاسشان هم باید بها بدهند اگر شما اعتراض می کنید که به حق است البته با رعایت قوانین و مقررات مشروط براین است که در کلاس شرکت کنید. من از شما به عنوان یک معلم و به عنوان کسی که 34 سال در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر نشان دارم که سابقه من هم یک سابقه علمی است و در کارهای اجرایی هم بودم، همیشه هوای دانشجو را داشتم. این در واقع طوری نشود که کلاس های ما برود به سمت تعطیلی این را از شما خواهش می کنم بیشترین لطمه را هم شما می بینید، در کنار آن حرفتان را بزنید، چه استاد عزیز من، چه دانشجوی گرامی حرفتان را بزنید اعتراضتان را بکنید  ولی خب با رعایت قوانین.

این اشکال ندارد چون که قانون اساسی ما چنین اجازه داده ماده 27 قانون اساسی می گوید: اعتراض حق ملت ایران است به شرطی که سلاح گرم حمل نکنند و به این شرط که مخل مبانی اسلام نباشد .در نتیجه اگر این دو شرط را رعایت کنید می توانید اعتراض کنید منتها اعتراض غیر از توهین است اعتراض کردن غیر از سرتاپای نظام را بدوبیراه گفتن است ما خودمان اجازه می‌دهیم که دانشجویان بیایند تشکل‌ها بیایند اعتراض کنند و امکانات هم در اختیارشان می‌گذاریم ولی با رعایت قوانین که بتوانم دانشگاه را اداره کنیم.

 

 

در  ادامه این نشست برخی از دانشجویان مطالباتی از جمله تسهیل شرایط پژوهشی و رفاهی دانشجویان دکترا از جمله حد کفایت دفاع از رساله‌ و شرکت دادن دانشجویان در پروژه‌ها، ترسیم شفاف‌تر آینده‌ دانشجویان و تدوین کتب درسی جدید به جای تدریس جزوات را مطرح کردند.

 

بر حفظ جایگاه علمی دانشگاه شهید بهشتی تأکید داریم

رئیس دانشگاه در پاسخ به مطالبات دانشجویان، با تأکید بر اهمیت حفظ جایگاه دانشگاه شهید بهشتی در کنار تسهیل شرایط فارغ‌التحصیلی دانشجویان دکترا گفت: با توجه به حکم دیوان عدالت اداری و محدودیت‌های موجود در کشور برای چاپ مقالات در مجلات بین‌المللی، تصمیم بر این شده کفایت دفاع از رساله‌ دکتری در دانشگاه شهید بهشتی، به حدی باشد که دانشجو و رتبه‌بندی دانشگاه شهید بهشتی هیچ یک آسیب نبینند چرا که اگر بر چاپ این مقالات اصرار بورزیم، دوره‌ تحصیل دانشجویان دکتری خیلی افزایش می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از بازسازی تمام خوابگاه های دانشجویی خبر داد و با اشاره به مشکلات اسکان دانشجویان تصریح کرد: در سال‌های گذشته خوابگاه در اختیار تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از جمله فاقد تراز هم قرار می‌گرفت؛ اما به این دلیل اینکه فارغ‌التحصیلی تعدادی از دانشجویان در نتیجه‌ شیوع کرونا طولانی شد، اختصاص خوابگاه با چالش مواجه شد و مجبور شدیم از درآمدزایی ساختمان‌هایی که در اختیار مرکز آموزش‌های تخصصی است صرف نظر و آن‌ها را برای اسکان در اختیار دانشجویان فاقد شرایط قرار دهیم که نتوانسته‌اند فارغ‌التحصیل شوند.

 

پردیس زیرآب به پردیس دانشجویان خارجی تغییر می‌یابد

دکتر نصیری از ایجاد پردیس دانشجویان خارجی دانشگاه شهید بهشتی در آینده‌ نزدیک خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تصمیم براین است که پردیس زیرآب دانشگاه شهید بهشتی را به پردیس دانشجویان خارجی تغییر دهیم که امیدواریم این تصمیم در جلسه‌ی آینده هیات امنا به تصویب برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بنده لازم می‌دانم  از روسای دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها بخواهیم اساتیدی که پروژه‌هایی را در دانشگاه اجرا می‌کنند دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در پروژه‌های خود درگیر کنند.

وی افزود: به پیشنهاد آقای دکتر پرند، رئیس سابق پارک علم و فناوری، برای مهارت‌آموزی و آموختن کسب و کار در حدود ۲۰ مرکز نوآوری در دانشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی ایجاد کردیم که دانشجویان را به استفاده از این امکانات دعوت می‌کنم.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهید بهشتی طرحی به نام «توانش» به منظور مهارت‌آموزی تدوین و به وزارت عتف ارائه شد و وزارتخانه‌ مذکور درخواست کرده این دانشگاه آن را به صورت پایلوت ایجاد کند و اگر موفق بود در سطح ملی اجرا شود. در حال حاضر این طرح با بودجه‌ کم در دانشگاه در حال اجرا است.

وی با بررسی  و آسیب شناسی تالیف کتاب در حوزه های دانشی تصریح کرد: در علوم پایه و مهندسی استادان چندان برای نوشتن کتاب دست به قلم نمی‌برند و بیشتر مقاله می‌نویسند. انتظار می‌رود در رشته‌های مدیریت و حسابداری استادان کتاب‌های به‌روز بنویسند و جزوه‌هایی که از نظر علمی کیفیت بالایی ندارند، دیگر تدریس نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: بنده از تمام دانشجویان، به ویژه دانشجویان رشته‌ مدیریت دعوت می‌کنم در کنار بیان مشکلات، برای آن‌ها راه‌حل و پیشنهاد ارائه دهند و برای حل مسائل کمک کنند.

 

افزودن نظرات