صفحه اصلی
پروژه "اومااویا" در بین چهار پروژه منتخب تونل‌سازي جهان قرار گرفت
  • 14282 بازدید

پروژه "اومااویا" در بین چهار پروژه منتخب تونل‌سازي جهان در سال 2020 قرار گرفت.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این پروژه، دکتر نورزاد رئیس دانشکده مهندسی عمران، آب و محیط زیست؛ متدولوژی جدیدی را با توجه به فشار آب بالا (high water pressure) با دبی زیاد (water ingress) تا ۸۵۰ لیتر در ثانیه در محیط آبرفتی (بسیار خردشده) ارائه نموده، به طوری که با روش جدید توصیه شده، متوسط حفاری روزانه از ۲ متر به ۱۱ متر رسید.

 

 proffice-1399-10-12-02.jpg


بر اساس اعلام انجمن بين‌المللي تونل‌سازی و فضاهای زیرزمینی (ITA)، «پروژه چندمنظوره اومااویا» که توسط شرکت ایرانی فرآب اجرا شده، در بین چهار پروژه منتخب نهایی در بخش پروژه‌های 50 تا 500 میلیون یورویی در سال 2020 ميلادي قرار گرفت.

 

انجمن بين‌المللي تونل‌سازی و فضاهای زیرزمینی (ITA)، 54 پروژه داوطلب را برای سال جاری میلادی در هشت بخش ارزیابي كرد كه پروژه چندمنظوره اومااویا در كشور سريلانكا به پيمانكاري شركت فراب، در بین چهار پروژه منتخب نهايي در بخش پروژه‌های 50 تا 500 میلیون یورویی در سال 2020 ميلادي قرار گرفت.

 

 ارزیابی پروژه‌ها بر اساس شاخص‌هايي چون احجام عملیات پروژه، رعايت اصول ایمنی، نقش پروژه در غلبه بر مشکلات و کاهش آلایندگی و حفظ محیط زیست و دستاوردها و نوآوری‌هاي خاص پروژه، صورت گرفته است.

 

روژه چندمنظوره اومااویا در جنوب شرقی کشور سریلانکا و در فاصله 200 کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده و شامل دو سد به نام‌هاي دایرابا و پوهولپولا، نیروگاه آبی 120 مگاواتی زيرزميني، 28 کیلومتر تونل‌هاي انتقال آب و دسترسي، سه شفت عمودي جمعاً به طول 850 متر و 23 كيلومتر خط انتقال برق است. هدف از اجرای اين پروژه، بهبود آبیاری پنج هزار هکتار زمین کشاورزی، انتقال 145 میلیون متر مکعب آب در سال و تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال است.