صفحه اصلی
رئیس دانشگاه در نشست با دانشجویان بر تشکیل قریب‌الوقوع شورای صنفی تاکید کرد
  • 27359 بازدید

جلسه‌ گفت‌و‌شنود رئیس دانشگاه شهید بهشتی با دانشجویان دانشکده‌های مهندسی برق و مهندسی و علوم کامپیوتر، روز چهارشنبه ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱ در محل این دانشکده به صورت حضوری برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر امیرمحمد حاجی یوسفی، رئیس اداره کل روابط عمومی در ابتدای این نشست گفت: روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی همواره سعی داشته چه در دوران پاندمی کرونا و چه در دوره‌ی ناآرامی‌های اخیر جلسات گفت و شنود را به طور مداوم برگزار کند؛ چرا که اعتقاد ما بر این است که با تعامل و صحبت می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: روال این جلسات این است که جناب آقای دکتر نصیری، رئیس محترم دانشگاه صحبت‌های مقدماتی داشته باشند که ممکن است پاسخ بسیاری از سؤالات را شامل شوند؛ اما امروز تأکید داشتند حتماً ابتدا دانشجویان صحبت را شروع کنند. لذا از سه نماینده‌ای که دانشجویان معرفی کرده‌اند دعوت می‌شود صحبت‌هایشان را مطرح کنند.

 

در ابتدا طی بیانیه‌ای مهم‌‌ترین خواسته‌های دانشجویان به شرح زیر قرائت شد:

 

 

۱. آزادی بی‌قید و شرط همه‌ی دانشجویان شهید بهشتی

با توجه به دستگیری دانشجویان و هم‌کلاسی‌های عزیزمان، خواسته‌ به حق همه‌ی ما، آزادی کامل، تبرئه‌ و بسته شدن پرونده‌ قضایی و امنیتی همه‌ی دوستانمان چه در بیرون و چه در درون دانشگاه است. همچنین انتظار می‌رود از این عزیزان دلجویی شود.

۲. امنیت دانشگاه

برای پیشگیری از ناامنی و هرگونه اهانت به دانشجو در دانشگاه و عدم تکرار فجایعی مانند حادثه‌ی دلخراش دانشگاه صنعتی شریف که عمیقاً همه‌ی ما و اساتید عزیزمان را متأثر و سرخورده کرد، انتظار می‌رود همانند گذشته به امنیت دانشگاه به جد اهتمام ورزیده شود. همچنین از ورود هر فردی تحت هر عنوانی به غیر از دانشجو به درون دانشگاه جلوگیری گردد و مسئولین دانشگاه و حراست به قانون عدم حضور هرگونه نیروی نظامی و انتظامی به درون دانشگاه پایبند باشند و تمام قد از این قانون دفاع کنند. ضمن اینکه از ریاست محترم دانشگاه و ریاست محترم حراست درخواست داریم که موضع شفافی در مورد ورود هرگونه نیروی نظامی و انتظامی در اعتراضات اخیر به داخل دانشگاه اعلام کنند.

۳. مجازی شدن بی‌مورد

متأسفانه در هفته‌ دوم سال تحصیلی، شاهد آن بودیم که آموزش مجازی به دلایلی غیر شفاف جایگزین آموزش حضوری شد. بی‌تردید چنین اقدامی خاطر دانشجویان را مکدر و شعله‌ی اعتراضات آنان را برافروخته‌تر کرد؛ زیرا آموزش مجازی را ابزاری برای خاموش کردن صدای اعتراضشان قلمداد نمودند. شایسته است در آینده شاهد چنین اقداماتی که بر هم زننده‌ی نظم موجود است نباشیم. قویاً از مسئولین محترم دانشگاه به ویژه از ریاست محترم دانشگاه انتظار داریم ضمن دلجویی از دانشجویان و استادان ارجمند، موضع شفاف و صریحی در این زمینه بگیرند و اعلام نظر نمایند.

۴. شورای صنفی

مسائلی که اکنون دانشجویان با آن مواجه هستند سبب شده است خلاء نهادی برای پیگیری مطالبات دانشجویان بیش از هر زمانی احساس گردد. شورای صنفی در تمامی دانشگاه‌ها نقشی پیش برنده در پیگیری مطالبات دانشجو ایفاء می‌کند. اکنون نیز با توجه به سختی‌ها و مشکلات بسیاری که در حوزه‌های گوناگون گریبان‌گیر دانشجویان شده است نیاز به حضور و نقش‌آفرینی چنین شورایی بیش از پیش احساس می‌شود. امیدواریم که تلاش‌ها در جهت برگزاری انتخابات و تشکیل شورای صنفی دانشگاه با سرعت و شتاب بیشتری ادامه یابد و این پاییز شاهد تشکیل شورای صنفی دانشگاه شهید بهشتی باشیم.

۵. حمایت از دانشجویان

در پی رخدادهای هفته اخیر که عمیقاً متأثرمان کرد و ضربات دردناکی بر روح و روان ما دانشجویان و اساتید وارد نمود، اکنون بیش از هر زمان دیگری لازم است دانشگاه از اساتید و دانشجویانش، این سرمایه‌های گران‌قدر خود حمایت کند و فشارها و صدمات ناشی از این رخدادها را کاهش دهد. عدم تأثیر غیبت‌ها در تمامی دروس، جابه‌جایی زمان امتحانات و طولانی‌تر کردن ترم جاری، از جمله راه‌هایی است که به بازیابی روند آموزشی کمک شایانی می‌کند.

۶. مکتوب کردن مطالبات و گفت و گوهای جلسه

از آنجا که بسیاری از دوستان ما به دلایلی گوناگون در این جمع حضور ندارند، مکتوب کردن موارد مطرح شده در این جلسه گامی است در جهت اطلاع‌رسانی هرچه بهتر موضوعات بحث شده و شکل دهنده‌ی تصمیم‌گیری‌های آتی دانشجویان و همچنین تضمین‌کننده پیگیری‌های آینده.

 

در دانشگاه راهکاری به غیر از گفت و گو برای مسائل وجود ندارد

دکتر سعدالله نصیری قیداری با تاکید بر راهبرد گفت و گو محور در دانشگاه شهید بهشتی، اظهار داشت: در سه تا چهار هفته‌ی گذشته، به طور مرتب در جلساتی با حضور مسئولین از جمله وزیر کشور و معاونین ایشان، سایر وزرا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرماندار منطقه، معاون سیاسی استاندار و مسئولین نظارتی حضور داشتیم که در هیچ یک از آن‌ها هرگز صحبتی از دیکته کردن اقدامات به روسای دانشگاه‌ها نبود و بنده در تمام این نشست‌ها اعلام کرده‌ام که راهبردم در دانشگاه همواره گفت و گو بوده و خواهد بود.

وی افزود: روسای دانشگاه‌ها از جایگاه مستقلی برخوردارند و کسی نمی‌تواند در مسائل داخلی دانشگاه به ایشان دستور بدهد. موضوع این جلساتی که ذکر شد، این بود که هر یک از روسای دانشگاه بگویند برای این وقایع چه راهبردی دارند و چه کارهایی انجام داده‌اند.

وی تصریح کرد: بنده رسماً در حضور وزیر محترم علوم و سایر مسئولین اعلام کرده‌ام تنها شیوه گفت و گو محور جواب می‌دهد و من هیچ وقت حاضر نشده‌ام و نخواهم شد که در دانشگاه غیر از گفت و گو راه دیگری انتخاب کنم و معتقدم در جمع دانشگاهی و اعضاء فهیم آن نمی‌توان شیوه‌ دیگری را در پیش گرفت.

دکتر نصیری در زمینه‌ی اقدامات انجام شده در راستای آزاد کردن دانشجویان بازداشتی خاطرنشان کرد: تا روزهای اخیر این اختیار به روسای دانشگاه داده شده بود که دانشجویان بازداشتی با نظر آنان آزاد شود؛ اما حالا این اختیار تا حدی گرفته شده و قرار بر این است که هر کس دستگیر شود محاکمه شود. تا جایی که بنده اطلاع دارم تا این لحظه ۱۳ دانشجوی دستگیر شده داشتیم که به شخصه پیگیر آزادی تک تک آن‌ها بوده‌ام و در نتیجه همگی آزاد شده‌اند.

وی تأکید کرد: بنده باید دانشگاه را در چارچوب قوانین کشور اداره کنم و قانون به قاضی این اختیار را داده است یا شخصی را آزاد نکند، یا بدون قید و شرط و یا با وثیقه آزاد کند. وثیقه هم بخشی از قانون است که اختیار تام تعیین آن به عهده قاضی است و آینده دانشجویانی که آزاد شده‌اند در اختیار بنده نیست. وی افزود: البته این به این معنا نیست که بنده در این زمینه بی‌تفاوت باشم و اگر در آینده شخصی دچار مشکلی شد، تمام سعی خود را در راستای حفظ جایگاه، آبرو و سلامتی اعضاء خانواده‌ی دانشگاه شهید بهشتی انجام خواهم داد.

 

مطلقاً به نیروهـای نظامـی اجازه ورود به دانشگاه ندادیم

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به قانون عدم حضور هرگونه نیروی نظامی در دانشگاه، گفت: در این مدت نیروهای نظامی چند بار اعلام آمادگی برای ورود به دانشگاه را در صورت لزوم داشتند که بنده محکم تذکر دادم که دانشگاه حراست دارد و شرایط داخل آن تحت کنترل است.

وی افزود: بنده به مدیر حراست اکیداً دستور دادم به غیر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هیچ‌کس وارد دانشگاه نشود؛ اما روزی دانشجویان گله کردند که تعدادی غیر دانشجو وارد دانشگاه شده‌ و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. وقتی از رئیس حراست موضوع را جویا شدم و ایشان گفتند چون دانشکده‌ی دندان‌پزشکی در محوطه‌ی دانشگاه وجود دارد، افرادی به‌عنوان بیمار وارد می‌شوند. در ضمن استخرها و زمین فوتبال اجاره داده شده و همچنین مرکز رشد و پارک علم و فناوری و سالن همایش مراجعانی دارند که غیر دانشجو هستند.

وی ادامه داد: بنده به دلیل حساسیتی که نسبت به این موضوع داشتم از رئیس دانشکده دندان‌پزشکی درخواست کردم وقت بیماران دندان‌پزشکی را به تعویق بیندازند و از ورود مراجعان زمین چمن، استخرها و مرکز رشد به داخل دانشگاه ممانعت بعمل آید. روشن است که تعطیلی چهار هفته‌ای امکاناتی که ذکر شد، در سیستم دانشگاه اختلالات زیادی ایجاد می‌کند؛ اما با این وجود بنده پای این موضوع ایستاده‌ام که نیروی انتظامی وارد دانشگاه نشود، چرا که از نظر قانونی این وظیفه‌ من است.

دکتر نصیری در توضیح دلیل غیر قانونی بودن ورود نیروهای نظامی به داخل دانشگاه گفت: ما در دانشگاه حراست، کمیته انضباطی و کمیته انتظامی اساتید و کارمندان داریم و دلیل وجود همه‌ی این‌ها این است که شان دانشگاهیان حفظ شود حال وقتی تمام این ساز و کارها در دانشگاه وجود دارد دیگر نیازی به حضور نیروی انتظامی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مدیر حراست دانشگاه شهید بهشتی بسیار مهربان و با تجربه هستند و من در انتخاب ایشان بسیار سخت‌گیر بودم. در این سه سال که رئیس دانشگاه شهید بهشتی هستم به کرات از دانشجویان شنیده‌ام که مشکلات خود را با حراست در میان می‌گذارند و آن را مانند پناهگاه خود می‌دانند. حال با تمام این اوصاف اگر تخلفی از حراست سر زده باشد بنده پیگیری کرده و نتایج آن را به دانشجویان اعلام خواهم کرد.

 

دغدغـه‌ ما تأمین امنیت دانشجویان است

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، با تأکید بر اهمیت حفظ امنیت دانشجویان گفت: بنده دستور اکید داده‌ام که نیروهای حراست تحت هیچ شرایطی با دانشجویان برخورد فیزیکی نداشته باشند و دغدغه‌شان مراقبت از آنان باشد؛ چرا که نگرانی‌ام در این دوران از این بابت بوده که خدای ناکرده دانشجویی در دانشگاه آسیب ببیند..

وی تصریح کرد: به شخصه ۵ نفر از دانشجویان خاطی در ناآرامی‌های اخیر را به کمیته انضباطی معرفی کردم؛ اما از معاون دانشجویی خواستم فقط با پدر و مادر ایشان تماس بگیرند. ما نباید گمان کنیم دانشجو، استاد و کارمند تخلف نمی‌کنند. کمیته انضباطی مجری قانون است و اگر امروز ما در امنیت با یکدیگر جلسه داریم، این را مدیون نهادهای قانونی هستیم. در کمیته انضباطی هم سه تن از استادان دانشکده حقوق پدرانه به دانشجو تذکر می‌دهند تا تخلفات خود را تکرار نکند.

 

تعطیلی کلاس‌های درس، موجب ضرر دانشجویان است

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه، در توضیح دلیل تصمیم‌گیری برای تبدیل آموزش دانشگاه‌ها از حضوری به مجازی پس از رخدادهای هفته‌های ابتدایی مهرماه گفت: در نشستی که در حضور مقامات‌عالی و روسای دانشگاه‌های کشور در وزارت علوم داشتیم تصمیم بر این شد به سبب تعطیلی یکشنبه و سه شنبه و برای جلوگیری از رخدادهای نامطلوب در دانشگاه، آموزش مجازی شود. چرا که اگر دانشگاه‌های کشور به سمت تعطیلی بروند اساتید و کارمندان حقوق خودشان را دریافت می‌کنند و این دانشجویان هستند که ضرر می‌بینند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در پایان از برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشگاه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دستور اکید داده‌ام شورای صنفی حتماً تشکیل شود و دانشجویان را به رأی دادن و انتخابات دعوت می‌کنم.

 

 

  •  

  •  

افزودن نظرات